Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Останнім часом суддівська спільнота України висловлює стурбованість щодо критичного стану фінансування судів та дефіциту коштів на відправлення поштової кореспонденції, що безпосередньо впливає на можливість здійснення судочинства. Суди повинні діяти чітко у відповідності до визначених законодавством України вимог, а отже зобов’язані повідомляти учасників судового провадження, своєчасно вручати процесуальні документи виключно у спосіб, визначений законодавством – тобто з використанням засобів поштового зв’язку. Відсутність законодавчо закріпленої можливості використання альтернативних способів повідомлення сторін та надсилання судових рішень – як-от: в електронному вигляді, із застосуванням інструментів дистанційного правосуддя - призводить до порушення процесуальних прав учасників процесу та скасування судових рішень з причин недотримання процесуального законодавства.
Для виправлення цієї ситуації, 11 листопада 2020 року у Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт №4360 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення належного повідомлення учасників судового процесу та направлення копій судових рішень» (надалі - законопроєкт №4360), що передбачає розширення можливостей використання електронної пошти при надісланні процесуальних документів учасникам процесу.
Восьмий ААС концептуально підтримує законопроєкт №4360 та виступає за консолідоване рішення суддівської спільноти щодо необхідності спрощення комунікації з учасниками судових процесів, удосконалення доступу до правосуддя шляхом застосування переваг електронного урядування. Без сумніву, ідея скорочення витрат судів на послуги поштового зв’язку у такий спосіб прискорить становлення електронного правосуддя в Україні, зменшить строки розгляду судових справ та кількість скасованих судових рішень.
Разом з тим, Восьмий ААС напрацював власні пропозиції до законопроєкту №4360 в частині удосконалення розділу, що стосується внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України. З огляду на те, що зміни до процесуального законодавства є викликом сьогодення, Восьмий ААС вважає за доцільне ґрунтовно підійти до внесення змін до КАС України з тим, щоб забезпечити оперативний, швидкий та якісний розвиток електронного судочинства.
Зокрема, напрацювання Восьмого ААС базуються на результатах фахового вивчення і обговорення між суддями та містять такі новели в доповнення до положень оприлюдненого законопроєкту №4360: